onsdag 21. januar 2015

Ettermiddag i Oslo, januar 2015

Mandag møtte jeg bursdagsbarnet i Oslo, vi hadde markert dagen fredag, men jeg ville gjerne gratulere på bursdagen som var mandag. Jeg spaserte langs en vinterlig Aker Brygge på vei mot Tjuvholmen.

Vinter på Aker Brygge

Jeg møtte bursdagsbarnet utenfor The Thief på Tjuvholmen. Det var godt å komme inn, for ute var surt og kaldt.

Her møttes vi

Det er stilig på The Thief, vi fant en plass og her fikk bursdagsbarnet gaven. Med de andre fikk han gave fredag, men jeg ville vente til selve dagen.

Bursdagsbarnet

 The Thief er kjent for sin kunst, og da vi gikk så vi dette verket på en vegg, det minnet om det norske flagg, men fargene var svart og kvitt.

Kunst

Vi spaserte bortover til Aker Brygge, og så da kjente bygg opplyst. Først Fearnley Astrup museet, vi så bort til Akershus festning, og Rådhuset.

Museet

Akershus festning

Rådhuset

Vi bestemte oss for en liten matbit, og valget falt på Fridays på Aker Brygge. Her delte vi en porsjon med det som populært kalles fingermat. Det var mer enn nok og smakte godt.

Fingermat

 Etter vi hadde spist, diskuterte vi om bøker som var kåret til de beste fra 1900 til1909, 1910 til 1919 osv. helt til 1999, så på 2000- tallet. Til slutt om Verdensbiblioteket som er en liste over de 100 bøkene som er de beste gjennom tidene. De er stemt fram av kjente forfattere.

Interessant tema

   Vi gikk videre og hørte da roping og brøling, og vi tok en liten omvei for å se hva som foregikk. Politiet hadde sperret av, så vi gikk enda en liten omvei, og kom da inn på området der de som holdt leven stod. Jeg gikk bort til gjerdet og så den egentlige demonstrasjonen tvers over gaten, men de holdt seg rolige, bråket kom fra gjengen der jeg stod. Etter å ha fått mine bilder, gikk vi.

Motdemonstrasjon

Nå gikk vi i retning Karl Johan til busstoppet der jeg liker å ta bussen. Mens jeg ventet på den, gikk vi inn på Steamen Pub. Mens vi satt der så vi en stor, mørk politibil som hentet politiet som hadde stått utenfor Narvesen som hadde solgt det bladet med karikaturer det har vært så mye om i det siste. Den lå rett på hjørnet der vi satt. Det var viktig å nå bussen så jeg kom meg tidsnok tilbake til tv- serien Arvingene. En spennende ettermiddag i hovedstaden.

På Steamen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar