onsdag 28. januar 2015

På kino, januar 2015

I går, på tirsdag, var jeg på Sandvika kino og så min første kinofilm i 2015. Valget falt på en russisk film med tittelen: Leviathan. Det er et drama, og regissør er Andrey Zvyagintsev. Dette er hans fjerde spillefilm, og har høstet mange lovord.

Regissøren
 
 
Jeg hadde lest at filmen var et mesterverk fra dagens Russland. Filmen forteller om korrupsjon og maktmisbruk. Nå ville jeg se om jeg var enig i alle lovordene filmen hadde fått.

Filmplakaten
 
 
Filmen handler om Kolia som lever et enkelt liv i en liten by ved Barentshavet. Han bor sammen med en ung sønn fra et tidligere ekteskap, samt med sin unge kone. Kolia spilles ypperlig av Alexey Serebryakov som er født i 1964, en kjent russisk skuespiller, men emigrerte med familien til Canada i 2012.

Kolia
 
 
Kolia eier ikke mye, men huset hans står på en fin tomt med utsikt til havet, og denne tomten har borgermesteren sett seg ut og bruker alle midler for å få tak i tomten. En ufordragelig fyr, men til presten og kirken møter han opp. Han er ikke særlig edru. Denne rollen blir godt framstilt av Roman Madyanov, en kjent russisk skuespiller født i 1962, kjent blant annet fra tv- serier. I filmen spiller han borgermesteren Vadim.

Borgermesteren i filmen
 
 
Konen til Kolia arbeider på fiskefabrikken, Lylia spilles av den russiske skuespillerinnen Elena Lyadova, født i 1980. Hun spiller godt den unge konen i filmen. Leviathan er en sterk og realistisk film. Jeg synes den fortjener prisen den fikk i Cannes i 2014. Filmen fikk Gullpalmen for beste manus.

Lylia, konen til Kolia i filmen
 

 Kolia gir seg ikke uten kamp for tomten og hjemmet sitt ved havet, og tilkaller en god venn han fikk da han var i militæret. Han er nå en skarpskodd advokat fra Moskva, og kommer for å hjelpe vennen. Han som spiller advokaten Dmitri meget godt heter Vladimir Vdovitchenkov, født i 1971. I filmen tar han opp kampen mot makten. Filmen er kalt et mesterverk, og jeg er enig. Jeg likte filmen godt, og kan gjerne anbefale den.

Advokaten i filmen
 
 

  


 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar