mandag 26. januar 2015

Kanaler del 2, januar 2015

Når vi snakker om kanaler må vi selvsagt ha med Venezia som sies å ha 177 kanaler. Første gangen jeg var i Italia var i 1977, og tok da en tur til Venezia. Jeg syntes at byen var fantastisk.

Fra Venezia 1977

Andre gangen i Italia var vi på ferie i Lido di Jesolo i 1984, og besøkte igjen Venezia. Vi så på alt som foregikk på kanalene og ble selv med på gondoltur. Det var en opplevelse å bli staket rundt på kanalene. På første bildet under til venstre sitter jeg og yngstemann. Andre bildet er fra en av alle kanalene.

På gondoltur

Fra Venezia 1984

 Jeg var innom Venezia flere ganger i forbindelse med cruise, siste gangen var i august 2011. Venezia er en by en aldri blir ferdig med, for den er unik med sine idylliske kanaler.

Idyll ved en kanal

I Venezia 2011


På busstur i Russland i 2010 var vi også i St. Petersburg. Byen er delt av elva Neva, og har flere kanaler. Vi var på kanaltur og så på alle de flotte bygningene langs kanalen, på turen passerte vi under flere bruer. St. Petersburg er en vakker by.

Vi passerte under bruer

Flotte bygninger langs kanalen

En vakker by St. Petersburg


Første gangen jeg var i Singapore var en overnatting der i april 2001, vi var på vei til Indonesia. Jeg syntes det var en fin by.

Første gang i Singapore 2001

Jeg syntes det var fint i Singapore

Siste gangen jeg besøkte Singapore var i 2013 på en ukes ferie. Jeg synes fortsatt at Singapore er en fin by. Det er flere idyller ved kanalen, og fint med en tur på kanalen om kvelden når lysene blir tent.

Idyller ved kanalen

Fint om kvelden

I Singapore 2013

I juni 2014 var jeg på en ukes rundtur i Skottland, og da gjorde vi et stopp ved Caledoniakanalen som strekker seg fra Iverness i øst til Fort William der jeg stod da bildene ble tatt. Bare en tredjedel av kanalen er kunstig, resten av ruten er på innsjøer.

Fra Caledoniakanalen i Skottland 2014


 
 Båter venter på tur

Byer blir iblant delt av elver og blir som kanaler. Elver skal jeg komme tilbake til senere. Om kanalene vil jeg avslutte med to bilder fra kanalturen på Rhinen høsten 2014. Da besøkte vi både Nederland og Tyskland, det var en både fin og interessant tur.

Fra kanal i Nederland 2014

Idyllisk på elvebreddene i Tyskland


  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar