lørdag 3. januar 2015

Oversikt over 2014, del 1

I året som har gått har jeg vært med på mye, både hverdag, fest og ute på reiser. Men her vil jeg starte med begynnelsen. Da vi gikk fra år 2013 og inn i 2014, ble den nyttårsaften også feiret i Oslo.

Året 2014 på vei inn

Alt den 10. januar startet første reisen i 2014. Det var en gave, og giverne var med. Helgeturen gikk til Finland, der hadde jeg aldri før vært. I hovedstaden Helsinki bodde vi på et hotell som tidligere var kloster, noe som viste på innredningen.

Tidligere kloster

Helsinki er en interessant by å besøke, mye historie. Vi besøkte Helsinkikatedralen, nedenfor den står statuen av tsar Alexander II, satt opp i 1894, den gangen var Finland storfyrste- dømme under den russiske tsaren.

Katedralen i bakgrunnen

Utsikt over Helsinki

Ut i januar ble det feiret et jubileum og vi i familien møtte opp, der stod et bord med masse god mat. Senere ble det stor overraskelse for jubilanten, for plutselig dukket opp gode venner fra Sunnmøre.

Jubilanten

Mye godt

Gode venner dukket opp

Så kom februar og det ble en del snø som dekket godt opp i balkongkassen.

I februar ble også en reise, den gikk til Polen, for i Stettin skulle være stort party som varte en hel helg. På den store dagen kom vi til Restaurant Ricoria som var fint pyntet, det var også festbordet

Fint pyntet

Vertskapet

Sammen med Andreas og Rune

I midten av mars ble det ny helgetur, denne gangen til Brussel, mitt første besøk i Belgia. Brussel er en flott hovedstad med mange fine bygninger. Grand Place er noe av det fineste jeg har sett, men så er den kåret til verdens vakreste plass.
Flotte bygninger på Grand Place

Under har vi den mest kjente statuen i Brussel, Manneken Pis var mindre enn jeg trodde, første dagen var han uten klær, men dagen etter var han påkledt. Det sies han har rundt 800 kledninger.

Den lille statuen

Søndag 23. mars dro jeg inn til Oslo, møtte yngstemann, så tok vi Holmenkollbanen et stykke og gikk av på Slemdal. Derfra spaserte vi til Emanuel Vigeland museum. Han var bror til den mer kjente Gustav Vigeland. Emanuel (1875- 1948) var kjent for å utsmykke kirker.  Museet var fint dekorert av Emanuel.

Utenfor museet

I mars begynte solen å varme litt i solveggen, og en lørdag ettermiddag dro jeg inn til Oslo, møtte folk fra familien og kunne for første gang dette året sitte ute  og ta et glass vin.

Fin sol i mars på
Christiania Torv

Søndag 13. april var noen av oss på en guidet tur i Homansbyen. På bildet under er vi klar å dra, og bakerst midt på bildet ser vi huset der komponisten Kjerulf bodde. Nå er der restaurant.

Klar for guidet tur

Huset vi ser under sies å være Homansbyens vakreste, det er oppført i 1860. Stilen er inspirert fra franske slott.

Ser ut som et fransk slott

Mange fine hus i Homansbyen

I april var påske, og jeg ble med familien på hyttetur i Trysil. En stor, romslig hytte med alle fasiliteter. De andre gikk på skiturer, men jeg nøyde meg med å spasere i området. Det var for det meste sol og blå himmel.

De andre gikk på ski

Jeg spaserte

26. og 27. april var Oslo Open. Det het også Bli kjent med Oslo. Da var det åpent hus og gratis å komme inn de fleste steder. Vi vandret også rundt på Grünerløkka i strålende vær. Bildet under er tatt i Sofienbergsparken. Datoen som står på bildet er feil, glemte å fikse det.

Det var flott vær

Grünerløkka ble på 1990- tallet forvandlet til et trendy sted, og er kjent for sitt kulturliv.

Fint strøk

Jeg overnattet i Oslo, og startet neste dag med en god søndagsfrokost på terrassen i flott vær.

Søndagsfrokost

Så dro vi til sentrum og besøkte først Rådhuset der vi ble guidet rundt. Det er flott dekorert, et fint interiør. Jeg prøvde talerstolen.

I Rådhuset

Fine dekorasjoner i Rådhuset

Vi besøkte også Akershus slott og festning. Her er mye historie. Vi så flere staselige saler.