mandag 5. januar 2015

Overiskt over 2014, del 3

Lørdag 15. juni reiste fem av oss på en ukestur til New York. Vi så mye på denne turen, og skal ta med noen smakebiter her. Vi gikk tur i Central Park som er litt av en grønn oase for både byboere og turister.

Fra Central Park

Central Park er en landskapspark mellom 59. og 109. gate, det er et stort område. Nå omgitt av bebyggelse, men det gikk flere tiår før den kom.

I Central Park

Vi spaserte mye rundt i byen , men tok også Hop on buss, t- bane, pluss taxi. Fint vær hadde vi hele uken. Men iblant måtte vi ha en pause.

Pause må til

New York er en stor by med 8, 5 millioner innbyggere. Regner vi med storbyområdene blir det 22,2 millioner innbyggere. I New York er mye å se og være med på.

I New York

En ettermiddag var vi på kunstutstilling i Chelsea på vestsiden av Manhattan. Vi var innom flere gallerier. På bildet under besøker vi utstillingen til den koreanske kunstneren Im Goono.

Sammen med kunstneren

En av siste dagene så vi utsikten over New York fra toppen av Rockefeller Center. Det var i det solen gikk ned og lysene tentes i New York. Vi hadde en fin tur til New York, største byen i USA.

Ved solnedgang

30. juni ble det en liten tur til Sunnmøre. Da fartet jeg rundt og hilste på slekt og venner. Da var det viktig å ha sjåfører som stilte opp. Under er en av dem, en av mine svigerinner.

Dyktig sjåfør

I Fosnavåg besøkte jeg svigerinne og svoger. Der ble det full oppdekning, og det ble utveksling av nyheter rundt bordet.

Sammen med Arnhild og Otto

  Jeg var på kafe i Fosnavåg og drakk kaffe sammen med gode venner, og på hjemmebesøk hos venninne og der traff jeg venninnen jeg oftest gikk tur sammen med før, mang en gang rundet vi Skaret.  På bildet under besøker jeg et tantebarn som var nærmeste nabo i Tjørvåg.

May i nr. 10

   Juni hadde gått over i juli før jeg reiste fra Sunnmøre. På bildet under ser vi en som kjørte meg rundt om på gamle tomter. I bakgrunnen ser vi stedet jeg vokste opp, nå i moderne, fin innpakning.

Marit

Søndag 6. juli var jeg for lengst på plass, og det ble planlagt søndagstur til St. Hanshaugen og Bislett. Det var et fantastisk vær. Bislett er et strøk i bydelen St. Hanshaugen. Vi så den staselige Fagerborg kirke, innviet i 1903. Den var stengt så vi kom ikke inn.

Fagerborg kirke

 Vi spaserte i den fine Stensparken, der så vi en statue av vår berømte forfatterinne Sigrid Undset.

Statuen

Bygårdene ved Bolteløkka har mikset arkitektur. Bolteløkka er et strøk i St. Hanshaugen. Strøket ligger i en bakke, og har god utsikt.

Fine stilarter

 Fra 1890 og framover hadde St. Hanshaugen sin storhetstid, Det er et idyllisk område. Under ser vi fra Svanedammen.

Svanedammen

Vi gikk ut fra parken, og da vi kom til Waldemar Thranes gate 8, tok vi en pause på den kjente kafeen Schrøder. Den er kjent for Jo Nesbøs bøker om Harry Hole.

Utenfor kafeen

 Vi passerte også Markus- kirken som ble innviet i 1927. Det er en av de få kirkene i Oslo som er bygd inn i et kvartal. Her har ikke vært gudstjeneste på lenge, og nå skal kirken leies ut til andre formål.

Markus- kirken

 Vi kom forbi synagogen i Oslo som formelt ble innviet i 1920. Synagogen ble mye omtalt i media da Bhatti skjøt mot den.

Synagogen i Oslo

Været var like strålende lørdag 12. juli, dermed ble vi enige om å ta en tur blant annet til Sagene. Mange arbeidere bygde hus her, og hadde sitt arbeid i industrien som vokste fram langs Akerselva.

Fine små trehus

Vi beundret den mektige Sagene kirke som er svært stor, og har sitteplass til 800 personer. Kirken er i nygotikk. Inne er den også imponerende og fin.

Sagene kirke

 Fint også inne

Vi fortsatte til Torshov som er et strøk i Sagene. Torshovbyen ble anlagt mellom 1917- 1923, med over 2000 leiligheter, samt en storslått byplan.

Fine bygårder

 Da vi gikk inn på gårdsplassen, så vi dette idylliske lille huset. Vi kom til at det måtte være vaktmesteren som hadde bodd her.

Idyllisk hus

 Fint å spasere i traktene ved Akerselva. Det ble en flott lørdag ettermiddag i det flotte sommerværet. Men før jeg tok bussen tilbake, fulgte jeg med en tur til Waldemars Have, men denne gangen satte vi oss en stund på balkongen. Fin utsikt derfra også.

På balkongen

Fortsettelse følger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar