torsdag 8. januar 2015

Oversyn over 2014, del 6

Søndag 28. september tok jeg fly til Amsterdam, der gikk jeg om bord i båten: Gerard Schmitter. Jeg skulle på kanaltur på Rhinen. Først siglet vi i Holland, og mandag besøkte vi en liten by øst for Rotterdam. Byen heter Kinderdijk, og er kjent for sine mange vindmøller.

Mange vindmøller
 
Vi siglet videre til Tyskland der vi la til havn i Køln. På vandring i byen så vi også Kølndomen. En storslagen kirke.

Domen i Køln

Vi passerte den kjente klippen Lorelei, men det var skodde på toppen. Det var fantastisk landskap vi passerte gjennom i Tyskland, grønt og fint med små byer ved elven, slott her og der, samt vinmarker.

Klippen Lorelei

Grønt og fint landskap

På turen ble jeg kjent med en gruppe på fem nordmenn som reiste sammen, underveis på Rhinen var de oftest opptatt med bøkene sine, mens jeg var nysgjerrig på landskapet. De var hyggelige personer.

Gruppen med bøkene sine

 Kanalturen på Rhinen gav mersmak, det blir nok en tur på Donau når det passer. Vi returnerte med båten til Amsterdam der jeg tok fly til Oslo.

Fint på kanaltur

 Mandag 20. oktober dro jeg inn til Oslo for å se Ibsenmuseet. Etterpå gikk jeg til Pascal som ligger rett ved, der er mye godt.
   
Inngangen til Ibsenmuseet

Mye godt på Pascal

På vei til busstoppet studerte jeg nøyere bildeutstillingen på 6. juniplassen. Det var bilder av familiene til våre to første konger i moderne tid. Kong Haakon og kong Olav. 

 Bildeutstilling

Søndag 26. oktober gikk vi tur i området ved Fredensborg, først der som blir kalt Lille Vatikanet. Det er fordi her er samlet så mange katolske institusjoner.

I Lille Vatikanet

 Vi spaserte ned Damstredet, en smal krokete gate med hus fra første og midtre del av 1800- tallet.

Fra Damstredet

Vi avsluttet vandringen ved Samfunnshuset, på folkemunne kalt Sentrum Scene. På Youngstorget gikk vi inn på serveringsstedet som heter: Politikeren.

Utenfor Sentrum Scene

På Politikeren

Fredag 14. november reiste noen av oss først til Miami. Der feiret jeg bursdag som først startet et sted med utsikt til Miami Skyline.

Solnedgang over Miami

Her fikk jeg gave, pluss oversikt over mitt aktive liv så langt. Siste bildet i heftet med oversikt var bildet vi ser under.

Janis

Søndag 16. november gikk vi om bord i cruiseskipet Norwegian Epic og kurset mot Karibia.

Kurs mot Karibia

 Første havn vi kom til var på Jamaica. Her besøkte vi først River Falls, der fossen renner i terrasser nedover helt til stranden.

En flott foss

Vi besøkte også en av de fine strendene. Vi lå i havn i Ocho Rios på Jamaica. Interessant å besøke øya.

På Bamboo Beach

Ocho Rios på Jamaica

Torsdag lå vi i havn i hovedstaden George Town på Grand Cayman. Først dro vi med båt ut i havet og der badet vi med skater.

Ute med skater

Artig

Da vi kom tilbake fra havet, ble vi kjørt til en bukt der vi fikk hilse på delfiner. Det var også spennende.

Morsom delfin

Fra George Town

Fredag 21. november kom vi til siste havn som var øya Cozumel i Mexico. Vi ble med på utflukt til fastlandet for å se på ruiner fra inkaene, området heter Tulum.

Ved ruiner fra inkafolket

Ved ruinene i Tulum så vi rett ned på en idyllisk bukt med en liten sandstrand. Det var interessant å besøke dette området i Mexico.

Fin bukt i Mexico

Nå gikk cruiseskipet med kurs tilbake mot Miami i flott vær. Cruiselivet er behagelig.

Det søte liv

 Vi var et par dager i Miami før vi reiste hjem, og fikk sett mye av Miami både før og etter cruiset.

I Miami

Første søndag i advent var de som kunne av familien samlet til lunsj på Grand Cafe i Oslo. Vi koset oss i lag med god mat fra lunsjbuffeen.

På Grand Cafe

Da jula kom, ble det tradisjonell julefeiring med familien. Ser jeg på året som har gått, 2014, må jeg tilstå at det har vært et aktivt år, og håper å få det like spennende i år også.

Tradisjonell julefeiring 2014









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar