onsdag 24. juni 2015

Frogner, fin bydel, juni 2015, del 3

Nå hadde vi vært en tur innom Frognerparken som er verdens største skulpturpark som strekker seg over 320 mål, og inneholder 214 skulpturer og 13 smijernsporter. Gustav Vigeland fikk i løpet av 1920- årene full kontroll med planene for opparbeidelsen av parken. Vi må være enige om at resultatet er fantastisk. Vigeland levde fra 1869- 1943. Før vi gikk så vi statuen av kunstneren.

Gustav Vigeland

Vi gikk ut fra parken gjennom en av de staselige portene. Frognerparken er en av Norges mest besøkte severdighet med godt over en million besøkende i året.

Ut fra parken

Vi spaserte nå til Waldemars hage og der var full aktivitet, for senere skulle det komme mer besøk. Jeg tok en titt først på blomstene både ute og inne.

Pynt i stuen

Blomster på balkongen

Så flyttet vi opp til takterrassen, været har vært ustabilt iblant, men denne dagen var det pent vær, ikke minst var det mildt. Først ble det en starter.

På takterrassen

Noe å nippe i

Senere ble det god grillmat


Det ble underholdning med sang og gitarspill. Håvard er en flink gitarist, de som kom på besøk var flinke både sangere og spillere.

Håvard

Gjestene spilte og sang

Gitaristen

Det nærmet seg solnedgang og himmelranden ble farget i et vakkert skjær. Så kom mørket. Jeg skulle overnatte og trakk meg ganske tidlig tilbake og lot ungdommen kose seg i fred og ro. En svært hyggelig både ettermiddag på Frogner og kveld i Oslo.

Vakker kveld

Så kom mørket

Neste morgen stod jeg på balkongen og så ned på de knallgrønne trærne og Akerselva som rant nedover. Etter frokost måtte vi vente litt før vi gikk mot busstoppet, for det startet å tordne og regne.

Idyll

Så lettet det og vi gikk langs Akerselva og ned mot sentrum. Så samlet mørke skyer seg på himmelen, de ble svarte og vi søkte ly under en parasoll på en uteservering. Der satt vi til det verste var over. Jeg kom meg til bussen. Jeg var svært fornøyd både med vandringen på Frogner, og på besøket i Waldemars hage.

Vi har søkt ly

 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar