fredag 5. juni 2015

Romaniareisen i 2015, del 6

Torsdag morgen ble det tidlig frokost og utsjekking fra hotellet. Alle satt klare i bussen, kl. 08.30 da  kjørte vi ut fra Sighisoara. Guiden fortalte at en ev verdens fremste rakettforskere vokste opp i denne byen. Her fra traktene kom også han som fant opp jetmotoren.

Utsjekking fra CavaLer

Været denne dagen var grått og kjølig.Vi kjørte forbi grønne marker og åser, og passerte store saueflokker passet på av en gjetere, og kjørte gjennom flere landsbyer.

Grønt landskap

Fra en landsby

Jeg så svære saueflokker

Vi passerte byen Rupea med en av de gamle dagers befestede kirker på toppen.

Kirken

Vi kjørte forbi idyller der vatn pyntet opp, og åkrer som så velstelte ut. Flokkene med kyr så også ut for å ha gjeter.

Idyller

Velstelte åkrer

Masse kyr

Vi var på vei sørover mot byen Brasov. Før vi kom dit stoppet vi for å se den gotiske Prejmer kirken som står på verdensarvlisten. De hvite murene som omgir kirken er 12 meter høge og 5 meter tjukke, de stammer fra 1400- tallet. Kirken er litt eldre.

Prejmer- kirken

Vi så tretrappene som ført opp dit munkene hadde bodd. Inne i kirken var høgtidelig, Altertavlen var enkel, men fint dekorert

Inne på området

Altertavlen

Kirkestolene var utskåret i mørkt tre, og jeg prøvde en andaktsstol, eller lignende. Sangeren vår stemte i en salme, det var flott å høre i den gamle kirken. Så gikk vi ut fra området og til bussen.

Utskåret stol

Sangeren stemmer i en salme

Vi går ut fra området

Før vi kjørte fra landsbyen så jeg to løsbikkjer, det så jeg mange av i Romania. Guiden sa vi måtte aldri røre dem, for de kunne være syke. Jeg så opp på et hustak, og der satt en stork i reiret sitt.

Løsbikkjer

Storken

Da vi nærmet oss Brasov så jeg navnet på byen i svære hvite bokstaver oppe i den grønne åsen. Det var som i åsen ved Hollywood.

Brasov

Nå var vi i hjertet av Transilvania ved foten av Karpatene. Det tyske navnet på byen er Kronstadt. Brasov ble grunnlagt av tyske riddere, en militær orden som i 1211 ble invitert av den ungarske kongen til å kolonisere sørøstlige delen av Transilvania. Nå skulle vi se litt av byen før vi tok inn på hotellet.

Gatebilde

Først var vi inn på det historiske museet som er i en praktfull bygning på Stortorget. Bygningen er det gamle Rådhuset. Vi gikk gjennom flere rom og så interessante funn fra tidligere tider og fram til i dag. Stortorget var før den store markedsplassen der de drev handel. På bildet under ser vi det gamle Rådhuset i bakgrunnen.

På Stortorget i Brasov

Fra Brasov

Videre så vi den berømte Svarte kirken. Den store gotiske kirken er mer grå enn svart. Navnet stammer fra 1689 da en stor brann ødela og svertet deler av kirken. Utenfor kirken står statuen av Honterus (1498- 1549), det var han som stod i spissen for utdannelsen i denne byen.

Den svarte kirken i Brasov

Statuen utenfor kirken

Vi gikk inn i kirken. Altertavlen var i sterke farger. Orgelet her er bygd av den kjente tyske orgelbyggeren Buchholz. En mener dette er det siste orgelet hans som er bevart i sin opprinnelige form. Mens vi var i kirken hørte vi orgelmusikk, det ble en stemningsfull stund i den svarte kirken.

Altertavlen

Fra kirkerommet

Nå var det tid for innsjekking på hotellet som var enkelt, det het Coroana Brasovolui. Etterpå gikk jeg tur i byen sammen med to fra reiseselskapet. Vi fant raskt en fin restaurant og spiste lunsj. Jeg spiste en enkel suppe, men avsluttet med en svær is som var nydelig, amaretto/ vaniljeis.

Restauranten var fin

Isen smakte utrolig godt

Vi fortsatte gjennom porten mot gamlebyen og kom forbi en artig kiosk. I et vindu så vi inn på morsomme stoler. En fin gamleby.

Kiosken

Pussige stoler

Fra gamlebyen

På vei tilbake til hotellet passerte vi et stadion.

Fra stadion

Senere på kvelden spiste vi samlet middag på en lokal restaurant. Av måltidet likte jeg best desserten som var pannekaker fylt med syltetøy, og drysset med melis. Det ble enda en flott dag i Transilvania.