tirsdag 2. juni 2015

Romaniaturen 2015, del 3

Det var mandag 25.mai og strålende vær i Sibiu. Jeg satt ved frokosten på hotell Golden Tulip i 10. etasje med god utsikt til byen.

God utsikt

I gangen i 6. etasje der mitt rom var stod to stoler ved vinduet så en kunne sette seg å beundre utsikten der også.

Slik så den ut

I Resepsjonen satt denne gipskaren

Vi skulle på vandring  i gamlebyen i Sibiu. Byen har 150 000 innbyggere, og er Romanias flaggskip blant kulturbyene. Sibiu ble i 2007 utnevnt til Europeisk Kulturhovedstad. Vi startet vandringen på Stortorget.

På vei til Stortorget

Ved Stortorget ligger mange viktige bygninger som Rådhuset. Her ligger også Brukenthal- museet som har blant annet kunst fra 1500- og 1600- tallet, men det var dessverre stengt på mandager.

Rådhuset

Vi besøkte tre kirker. Først en protestantisk der kirkerommet har fine glassmalerier. På bildet under ser vi også Rådhuset til venstre.

Kirken

Fra kirkerommet

Fine glassmaleri

.På Stortorget i Sibiu

Neste kirke var katolsk, et staselig bygg, men inne var ganske dunkelt, nesten dystert.

Katolsk kirke

Fra kirkerommet

På vandring videre kikket jeg inn i gårdsrom som vi passerte.

Et gårdsrom

Tredje kirke vi besøkte var ortodoks, En imponerende kirke både ute og inne. Særlig var Ikonostasen virkelig flott.

Ortodoks kirke

Ikonostasen

Mens noen av oss stod og beundret Ikonostasen ble plutselig en dør der åpnet. En prest stod der, han sa vi kunne få kikke inn døren. Det gjorde vi, jeg synes det var praktfullt i rommet som var bak Ikonostasen. Så lukket presten døren og sa rommet var kun for Treenigheten. Det er første gangen jeg har sett bak en Ikonostas.

Presten

Rommet jeg fikk et glimt av

Vi spaserte over løgnenes bro og avsluttet vandringen på Lilletorget. Navnet sies det broen har fått etter kjøpmennene som stod i nærheten her før i tiden,de brukte alle knep for å få solgt sine varer.

Løgnenes bro

Etter den offisielle byvandringen var ettermiddagen privat. Jeg slo følge med en fra reisefølget, og vi spaserte en lang tur i gamlebyen. Der så vi mange fantastiske gamle hus, noen av dem med takvinduer som lignet på avlange øyne.

Fra gamlebyen

I Sibiu er tre teater, et filharmonisk orkester, flere museer, og her arrangeres festivaler. Byen var også den første i Romania som hadde første skole, første sykehus, og første apotek. Både Johan Srauss og Franz Liszt har oppholdt seg her. Gatene skulle nå holdes rene, det sørget kvinnen for på bilde under.

Gatene skal holdes rene

Sibiu ble grunnlagt av tyske innflyttere på slutten av 1100- tallet. Rundt gamlebyen har vært tre forsvarsverk. Ett ved elven, ett lenger oppe, det siste oppe i byen. Vi så en del av muren.

Vi ser muren

Det ble sein lunsj på et spisested vi hadde fått anbefalt av en lokalguide. Den lå på Lilletorget, og flere fra reiseselskapet satt der. Stedet het Crama Sibian. Jeg spiste gulasjsuppe og brød. Det smakte meget godt.

Lunsj på Lilletorget

Klokken 18.00 tok vi plass i bussen for nå skulle vi på landsbyfest i en by som het Sibiel. Vi kjørte et godt stykke på hovedveien, så svinget bussen inn på en smal sidevei, der kjørte vi også et godt stykke. Da vi nærmet oss, kom to ryttere og red foran til spisestedet.

Rytterne

På vei inn i festlokalet

Det var dekket på to langbord til oss. Først fikk vi spesialiteter som forrett, samt smake på deres brandy laget av plommer. Til maten fikk vi hjemmelaget vin. Til hovedrett fikk vi noe som lignet på kålruletter, med polentastappe. Til dessert to typer kaker.

Hovedretten

Jeg satt mellom to karer som også opprinnelig var fra Sunnmøre. En av dem sang flere typer sanger i løpet av festen. Han har en fantastisk stemme, men så er han i sangbransjen. Guidene sa at maken til festforestilling og stemning hadde han aldri opplevd før. Jeg er helt enig. Da vi kjørte tilbake var det begynt så smått å mørkne. En spennende dag var nesten til ende.