onsdag 3. juni 2015

Romaniaturen 2015, del 4

Vi skulle reise videre denne morgenen, men først skulle frokosten nytes med upåklagelig utsikt fra 10. etasje. Så utsjekking fra hotellet og vi kjørte ut fra Sibiu, vi passerte en fin fontene.

Utmerket utsikt

Fontenen

Kursen var videre nordover. Vi kjørte gjennom flott landskap med grønne vidder, åkrer, frukttrær og skogdekte åser. Vi kjørte gjennom flere landsbyer med hus på begge sider av veien, side om side, de fleste i kvikke farger.

Fra en landsby

Grøderike områder

Fra en annen landsby

Første stoppet var i den lille byen Medias, her skulle vi besøke en kirke som også er av tysk opprinnelse. Vi parkerte ved torget, og da passerte vi en liten varebil der en person var i full sving med å vaske puter. En liten kø ventet utenfor.

Vask av puter

Vi spaserte opp en bakke og videre gjennom byen til St. Margarete- kirken fra 1488. Først var den bygd på ruinene av en romersk basilika.

Fra Medias

Kirken

Først var det en katolsk kirke, men ble straks en luthersk kirke. Inne var et fint kirkerom, på veggene hadde de fått fram igjen veggmaleriene fra den katolske tiden.

Inne i kirken

Gamle veggmalerier

I Medias

På vei ned fra bakken så vi torget, vi gikk en tur innom. De solgte forskjellige ting, men jeg var mest opptatt av den billige bæra. Jeg kjøpte en halv kilo kirsebær, det kostet 6 lei, ca.12 norske kroner. Potetene så jeg kostet om lag 3 kroner pr. kilo. Jeg tenkte på prisene hjemme, men så har de ikke samme månedslønn som nordmenn.

Torget

Jordbær

Mine kirsebær

Vi tok plass i bussen og kjørte ut fra byen Medias. Vi måtte stoppe for å sleppe folk over gaten.

Fargerikt følge

Vi drar fra Medias

Nå kjørte vi til byen Biertan som er grunnlagt av tyske innvandrere i middelalderen. Vi skulle se kirken som nå er fredet av UNESCO. I urolige tider fungerte kirken som fort, her kunne de forskanse seg.

Utsikt til byen

Kirken

Ved kirken stod et tårnhus, her bad katolikkene, de ville ikke be i kirken. Kirken ble bygd på 1500- tallet.

Tårnhuset
Her bad katolikkene

Inne i kirken

I kirken kunne vi beundre en solid dør med et spesielt lås. Låset har19 separate låser, og denne låsen vant førstepremie på Verdensutstillingen i Paris i 1900.

Spesiell lås.

Etter kirkebesøket spiste vi lunsj i byen på en middelalder- restaurant. Under måltidet fikk vi høre den flotte stemmen til Arne igjen.

Ved bordet

Sangeren

Utenfor restauranten

Etter lunsj fortsatte reisen og vi kjørte ut fra Biertan. Vi passerte gjennom grøderikt og vakkert landskap.

Vi drar videre

Vakkert landskap

Vi kom til byen Sighisoara, her tok vi inn på hotell CavaLer. Nå hadde vi litt privat tid. Jeg gikk sammen med en fra reisegruppen en tur i gamlebyen. Der så vi mye maleriske gamle bygg. Vi så huset der Dracua ble født. Valid III (1431- 1476). Kallenavnet kommer av at faren som var fyrste av Valakia var medlem av Drageordenen.

Her ble Dracula født

Sammen med Dracula

Fra gamlebyen

Klokken 19.00 spiste vi alle samlet middag på hotellet. Etter middagen roet jeg ned på hotellet .