onsdag 19. juli 2023

På tur i Ungarn, del 2

Fredag 10. oktober dro vi fra Balaton området og kjørte sørover. Men stoppet i en by der vi privat fant en kafé og drakk kaffe. Byen het Koposvár. Etter å ha ruslet litt i byen, kjørte vi videre.

Fra Koposvãr

Vi kjørte til byen Peecs som ligger ved foten av de skogkledte Mecsek-fjellene i den sydlige delen av Ungarn. Der sjekket vi inn på hotell og fikk satt fra oss bagasjen. Så ut på byen der vi spiste privat lunsj. Denne byen var biskop-sete helt fra 1009. Litt etter dro vi samlet på byvandring.

Fra det store torget

Etter et par timer på egen hånd, skulle vi mot kvelden ut på tur sammen. Først besøkte vi en champagne-kjeller der vi fikk smake en ungarsk type. Vi vandret også i en vinkjeller og fikk høre om prosessen med vinen. Om kvelden spiste vi middag på en hyggelig restaurant, hovedretten var and.

Vi smaker champagne
Fra middagen

Neste morgen så jeg først på utsikten fra hotellet i Pécs. Etter frokost ble vi først kjørt til en bitte lit togstasjon. Så kjørte vi på et lite skrangle-tog  ca. i 20 minutter innover i skogen. Tilbake skulle vi gå .

Utsikt fra hotellet

Fra toget

På spaserturen tilbake passerte vi flere idyller. Gemenc-skogen rommet Duna-Drava nasjonal-park på hele 50 000 hektar viltreservat. Her er for eksempel villsvin, vi så heldigvis ingen, men så mange spor etter dem.

Vi så mange idyller

Da vi kom tilbake, ble det lunsj ute i skogkanten.

Om kvelden ble vi kjørt til en høyde rett utenfor byen, der lå restauranten vi spiste middag. Stedet hadde et spesielt interiør med blant annet utstoppede dyrehoder. Menyen var: Hjortegryte med tilbehør, dessert var aprikoser, krem og sjokolade-marengs.

Fra restauranten

Søndag 12.10 skulle vi på sykkeltur. Først ble vi kjørt ca. 30 minutter til en liten by der vi fikk utlevert sykler og hjelmer. Så syklet vi av sted 2,5 mil, og passerte gjennom et par landsbyer ved vinmarker og jordbruks-områder. Siden det var søndag var det liten trafikk. En spennende opplevelse.

Klar for sykkeltur

Etter den spennende sykkelturen, leverte vi sykler og hjelmer, før vi spaserte til en vinkjeller. Der ble det vinsmaking før lunsj. Etter lunsjen satt vi utenfor lunsjstedet og slappet av.

Utenfor lunsjstedet

Turen gikk videre til Harkány som har vært kjent kursted i 200 år. Her ble det massasje på rygg og nakke, til slutt helsebringende bad. Jeg kjøpte et kort fra stedet.

Fra kurstedet

Mandag morgen dro vi fra Pésc. Bussen kjørte oss til et lite fergeleie, derfra tok vi ferge over Donau. Der ventet en annen buss som kjørte oss til en Paprika-fabrikk. Der så vi hvordan paprika ble tørket. Der fikk vi velkomst-drink i små glass. I kjellerstuen fikk vi servert skiver med gåsefett, strødd med små biter av paprika

Ferge over Donau

Servering på paprika-stedet

I området så vi mye paprika som hang til tørk, ved husa vi passerte i området. Nå besøkte vi et sted der blant annet vi så kvinner som satt og dekorerte egg.

Kvinnene i sving

Nå kjørte bussen til byen Kalocsa. Der besøkte vi den flotte barokk-kirken som er landets største. Der fikk vi høre en fin orgelkonsert som varte ca. 20 minutter. En flott opplevelse.

Fra barokk-kirken

Så kjørte vi et lite stykke for å se en liten og spesiell togstasjon. Der fikk vi se det fine venterommet som biskopen brukte.

Det var fint

Nå kjørte vi til et vindistrikt og passerte vinmarker. Et sted ble vi budt inn på prøve-smaking. Til vinen fikk vi servert salt-boller.  Nå var det blitt langt ut på ettermiddagen og nå dro vi på siste besøket denne dagen. Vi kom til det berømte området kalt for Pusztaen. Vi skulle til en heste-ranch. Da vi nærmet oss, kom en rytter og møtte oss, han red foran bussen siste stykket. Først ble vi budt en velkomst-snaps. Da hilste jeg på denne rytteren.

Sammen med rytteren

Nå ble det oppvisning, og vi satt på noen tribuner på sidelinjen. Det ble mye utrolig å se. Ryttere stod på hesteryggen, mens hestene løp i vill fart. Hestene la seg ned som om de var døde.  En flott oppvisning.

Hestene agerte døde
Også esler tok del

Nå gikk vi inn for nå ble det middag. Meny var: Gulasj-suppe, så kylling og grillspyd, til dessert eplepai og kaffe. Mens vi spiste spilte og sang en gruppe for oss. En god middag, og et spesielt besøk var over.

Gruppen som spilte

Siste natten i Ungarn overnattet vi i Kecskemit til søndag 13.10. Etter frokost var vi på byvandring, og spaserte til Rådhuset. Der satte vi oss inn i Rådsalen og der fikk vi orientering. Der lå også små gaver ved hver av oss. Etter besøket i Rådhuset ble vi kjørt til flyplassen ved Budapest. Flyet lettet kl. 13.00 med kurs for København. Derfra videre kl. 15.30 og landet trygt på Gardermoen. En flott tur i Ungarn var over.