torsdag 27. juli 2023

Reise i Sør-Afrika, del 5

Vi kom til Cape Town som var siste sted på reisen, men vi skulle på flere utflukter her. Det første vi så var det berømte fjellet Table Mounten som ligger ved byen. Det første vi skulle gjøre var å ta kabelbane opp til toppen. Der hadde vi en flott utsikt over byen. Nå bød den svenske guiden og lokal-guiden på champagne.

Vi så det berømte fjellet

Her var strålende utsikt

Vi skåler i champagne

Nå var det tid å sjekke inn på hotell Holiday Inn Waterfront i Cape Town.  Nå roet vi ned etter alle inntrykkene. Om kvelden slappet vi av på hotellet.

Kveld på hotellet

Neste dag torsdag 10. oktober spiste vi først frokost, så ble det utflukt. Først et stykke med buss, så båt ut til sel-øya. Det blåste friskt, så det ble litt bølger. Jeg husker en japansk dame som hadde vansker med bølgene, og hun mistet brillene sine over bord. Så kom vi til sel-øya, og der krydde det av sel. Noen lå på land, andre boltret seg i vannet. Så dro vi inn til land igjen.

Masse sel

Vi skulle på neste besøk som var ved fjellet Kapp det Gode Håp. Vi dro dit med buss, og da vi var framme, ble det bilde ved fjellets fot. Så dro vi oppover et stykke til en gammel fyrlykt.

Vi nærmer oss Kapp det Gode Håp

Fra foten av fjellet

Utsikt nedenfor fyrlykta

Etter dette besøket tok vi plass i bussen, og nå kjørte vi videre til et sted der vi spiste lunsj på et spisested som het Black Marlin.

På vei mot restauranten

Etter lunsj besøkte vi en pingvin-koloni, i området var ca. 800 pingviner. Disse var mye mindre enn de pingvinene jeg hadde sett før på reiser. Disse små her var artig å se når de for vraltende på stranden.

Pingviner

På vei tilbake til Cape Town var vi innom Kirstenbosch botaniske hage. Den ble anlagt i 1913, og det var Cecil Rodes som donerte området til hagen i 1895. Der var masse flotte blomster. Spesiell var de som het papegøye-blomster, men kalt Mandelas gull.

Mandelas gull

Jeg så perle-høner som spaserte på området.

Det var interessant å se den botaniske hagen

Da utflukten var over, var resten av dagen privat. Vi tok en tur ned til området som heter Waterfront. Det er den eldste delen av cape Towns store havn Victoria og Alfred Basin. Kvelden avsluttet vi privat på hotellet.