onsdag 12. juli 2023

Reise i Indonesia del 4

19. april var siste dagen på Bali, og den hadde vi privat, Nå gjorde alle i gruppen akkurat det de ønsket. Først spiste vi en god frokost, så gikk vi inn til sentrum i Sanur, hotellet lå litt utenfor. I gatene måtte vi passe på å ikke stige på ofringene som stod der. Små skåler som balineserne satte ut. Vi gikk inn på en butikk, der så jeg små skåler med blomster som var ofringer. Der var to unge butikkdamer, og jeg spurte om det var ofriner til Rama, Sita og Hanuman. De ble så glade for at jeg kunne navnet på gudene deres at de festet blomster fra ofringene i håret mitt. Da ble bildet tatt.

Fin utsikt fra frokostrommet

Ofringer på fortauet

Inne i butikken

Da vi kom tilbake ble det strandliv og avslapning. Da kvelden nærmet seg, skulle vi på utflukt for å se keachkdans, og ble kjørt til skogbrynet der teaterscenen var. Den var omgitt av palmer. Men litt mørkt for å ta bilder, men scenen  var opplyst.  jeg velger å bruke to profesjonelle bilder som er tatt av danserne, men slik var dansen i ten trolske kvelden med palmene ved scenen og lamper som lyste litt opp. En helt spesiell opplevelse.

Apedans, gruppen laget en spesiell lyd

Keachdans

Så tilbake til hotellet, og nå ble det avskjedsmiddag i den fine restauranten i 5. etasje. Nydelig mat ble servert. og vi hadde mange kelnere, nesten en bak hver stol. Det ble en flott avslutning.

Avskjedsmiddag

Fredag 20. april var avreisedag fra Bali. Da vi kom ut fra frokostrommet, stod en kar og skar ut kunst-verk av frukt. Det var en spesiell helligdag på Bali, og borte i hjørnet har guden fått en blomst bak øret.

Karen i arbeid

Det ble tid til en rask tur på badestranden, og en rusletur i hagen, men så pakke siste rest og gjøre seg reiseklar. Så en siste titt på utsikten fra rommet. Vi sjekket ut fra hotellet, og da vi dro satt en gruppe utenfor hotell-inngangen og spilte avskjeds-musikk. Gambe- lang-musikk er kalt måneskinns-lyd.

En siste tur på stranden

Vi ruslet i hagen

Fra hagen

Så den praktfulle utsikten fra balkongen

Gruppen som spilte

Utenfor hotellet klar å dra

Først ble det fly til Singapore, der måtte vi vente en stund. Så fly til København, flyturen gikk greit men vi fikk en del turbulens. Men endelig landet vi i København Vi ventet litt i København, så siste strekket til Oslo. Derfra reiste vi hjem. En utrolig flott tur var over.