tirsdag 4. juli 2023

Tur til Kina, del 1

Neste langtur var to uker i Kina. Det ble fly fra Helsinki til Peking. Der sjekket vi inn på Hua Du hotell. Rundreisen i Kina skulle vare fra 4.10- 19.10. Etter to timers avslapning på hotellet, møtte vi guiden og dro til et sted og spiste lunsj. Så dro vi til keiserens sommer-palass og så på området. Keiserens yndlings-konkubine fikk bygd en lang korridor der hun kunne spasere i all slags vær. Den var flott dekorert

En flott korridor

Vi så hus i kinesisk stil

Om kvelden var vi alle ut og spiste middag

Neste dag besøkte vi Den himmelske freds plass. Den var diger, like stor som 50 fotballbaner. Den var imponerende å se.  Vi så blant annet minnesmerket over folkets helter. Der var også fint tillaget med blomster.

Den himmelske freds plass

Foran minnesmerket til Folkets helter

Der var fint tillaget
Mange vakter også

Neste morgen dro vi på tur før frokost, kl. 06.00 ble vi kjørt til en park der folk var i full sving med morgengymnastikken. Det var alene eller flere sammen, og drev med forskjellige treninger.

I parken vi besøkte

Etter frokost besøkte vi Den forbudte by. Der var palasser og paviljonger og hager. Keiser-palasset hadde 999 rom, og her ble keiseren, himmelens sønn, båret rundt i bærestol.

Fra området ved keiser-palasset

Nå ble det lunsjs-pause, før vi besøkte en kinesisk klinikk for alternativ medisin. Der kom vi inn i et rom og satte oss ned.  Så kom inn to- tre leger som gav gode råd, og spurte om noen ville ha massasje på skuldre og nakke. Jeg ville og gikk fram. Først så han meg inn i øynene, så sa han: Du må ikke spise så mye søtt. Jeg lovet å følge rådet. Så ble det massasje på nakken. Det ble en spesiell opplevelse.

Får massasje

Nå dro vi videre for å se Himmelens tempel. Hit kom keiserens hvert år for å ofre til himmelen. Det var keiserens jobb å se til at det rådet total harmoni mellom himmelen og jorden.

Himmelens tempel

Nå dro vi tilbake til hotellet og skiftet, for denne kvelden skulle vi ut å spise. Så rett til Peking-operaen for å se en forestilling. Det ble litt av en opplevelse. Sangernes stemmer var helt annerledes og skingrende enn det vi er vant til, men interessant å se og høre.

Fra scenen i operaen

Neste dag var strålende vær, og vi skulle til Den kinesiske mur. Det var en av stedene jeg spesielt hadde gledet meg til å se i Kina. Det ble en opplevelse. Muren ble påbegynt alt 600 før Kr. Om lag 300 000 slaver arbeidde med den i 10 år. I dag er den over 6000 mil lang, og er et av Verdens underverker. Jeg gikk noen trapper oppover, det var spennende å gå på Den kinesiske mur.

Litt av Den kinesiske mur

På vei oppover

Neste morgen spiste vi frokost på hotellet før vi sjekket ut. men før vi dro videre, skulle vi på utflukt. Vi tok undergrunnen i samlet flokk, og kom opp ved den Himmelske freds plass. Der skulle vi se Maos minnehall. Etter det dro vi til den gamle bydelen i Peking. Der bodde fortsatt mye mennesker. Vi så av de frivillige som passet på hva folk drev med .

Foran Maos minnehall

En vakt i gamlebyen

Nå dro vi tilbake til hotellet og hentet bagasjen, så direkte til flyplassen. Nå fløy vi til byen Xian. Der sjekket vi inn på Garden hotell, et fint hotell. Etter å ha fikset oss for kvelden, dro vi ut på byen samlet og spiste middag. Vi spiste i en slags klubb, og der var også opptreden på en scene.

Opptreden på scenen

Tirsdag 10. oktober etter frokost på hotellet, dro vi på utflukt. Vi skulle se de varme kildene i  Hua Quins. Det var litt grått vær denne dagen.

Utsikt til de varme kildene

Etter et lunsj-stopp dro vi videre for å se verdens åttende underverk. Stedet ligger om lag 30 km utenfor Xian. Det er Terrakotta-hæren som vokter over Qin Shi Huang Dis gravplass. Denne hæren ble tilfeldig oppdaget i 1974. Hæren består av 6000 mann alle i full størrelse. Der er også hestespann i full størrelse. Huang Di startet på dette byggverket i begynnelsen på sin regjeringstid, ca. 210 før Kr. han har brukt hundretusen-talls av kunstnere og skulptører til dette enorme arbeidet. Det var helt fantastisk å se.
Om kvelden dro vi til et annet hotell og spiste middag.