tirsdag 11. juli 2023

Reise i Indonesia del 3

Etter besøket i templene, dro vi rett til flyplassen. Der ventet vi litt på flyet vi skulle bli med til Bali. Da alt var klart tok vi plass, flyet lettet, og etter en time landet flyet på Bali. Der ble vi mottatt med blomster- kranser. Vi ble kjørt til Bali Beach hotell, og der sjekket vi inn.  Da jeg gikk ut på balkongen ved rommet vårt, var utsikten strålende.

Vi er i Paradis

Vi er på Bali

Senere ble det velkomstmiddag

Neste dag var kviledag.  Etter frokost tok vi på strand-klær, for fra hotellet var det bare å krysse en vei, så var vi på stranda. Det var flott å sitte der og se og høre på sjøen som vasket innover revet.

Ved stranda

Denne dagen roet vi ned med strandliv og ved hotellet. Om kvelden holdt vi oss også ved hotellet, og kvelden avsluttet vi i baren der vi hørte på et par som spilte og sang.

Trappa opp til baren

Så en tur i baren

Neste dag var onsdag 18. april, og da skulle vi se et balinesisk hjem, og bussen kjørte oss dit. Det viste seg å være flere småhus. Der var hus med gjeste-seng, seng for mor og barn, og seng for far. Da vi kom, så vi en dame som satt og trykket ut riskaker som sikkert skulle tørke.

Vi er framme på hus-området

Her lages riskaker

Gjeste-sengen

Hus til familien

Turen gikk videre til Made Pastika. Der fikk vi se treskjærere i arbeid, der var mye fint trearbeid de hadde laget. Jeg kjøpte en suvenir der.

Vi ser på trearbeid

Nå ble vi kjørt tilbake til sentrum, og der besøkte vi et galleri. Her så vi  kalendere, hver balineser har sin egen kalender. Den starter når personen blir født, så 210 dager som viser hvilken seremonier den enkelte skal ha.

Med en kalender

Vi så også malerier, de hadde sterke farger, men flere fine arbeid. Vi besøkte også et møbel-utsalg, og det var interessant å se typen møbler de ville ha.

Malerier

Møbler

Nå kjørte vi videre opp i høyden. Bali var delt inn i ni distrikt, og videre i kommuner og byer. De hadde tre dialekter etter hva kaste en har. De laveste kastene hadde bare 4 navn å velge i når barna skulle døpes. Oppe i høyden spiste vi lunsj, utsikten var til palme-område. Vi stoppa også på et utsiktspunkt der vi så utover.

Vi spiser lunsj

Utsikt til palme-område

Her ser ut som dyrket i terrasser

Turen gikk videre til et tempelområde.. Nå måtte vi ta på sarong, og beltet var svært viktig, hvorfor har jeg glemt. Religionen har enorm virkning på deres liv.

På tempelområdet

I sarong
Flere i sarong

Fra tempelområdet kjørte vi til en danseskole der eleven skulle bli tempel-dansere. Nå fikk vi først se barn som danset. Så kom større dansere som en gutt som var svært flink. Særlig noen unge jenter var sikkert kommet langt i dansekunsten.

Først kom småtassene

Gutten var flink

Disse jentene var flinke

Bildet under er tatt på danseskolen før vi drar. Til venstre på bildet ser vi vå lokalguide på Bali, han er iført festdrakt, på høgre side ser vi en fra danseskolen som er iført festdrakt.

Bilde fra danseskolen

På vei til bussen passerte vi flere hager, der var grøderikt på Bali, og i hagene var også frukttre. Denne kvelden satt vi på vår private balkong på hotellet med utsikt til den opplyste hagen der det sikkert var privat selskap. Vi satt som på en teater-balkong og så ned på underholdningen der en danserinne også var i sving. I bakgrunnen hørte vi sjøen som slo innover revet, Til slutt gikk vi en liten tur ved hotellet.