fredag 28. juli 2023

Reise i Sørr-Afrika del 6

Fredag morgen 11. oktober våknet jeg opp i Cape Town. Etter en god frokost, skulle vi på en rundtur i Cape Town. Første stopp var ved Castle, en stor borg. Byggingen startet i 1666 av Østindiske kompani. Dette er Sør- Afrikas eldste byggverk. Da jeg stod ved borgen, så jeg også i Table Mountain.

Fra borgen

Ser Table Montain i bakgrunnen

Nå dro vi videre til Parlamentet. Det ble oppført i 1884 som lovgivende forsamling i Cap-kolonien. Etter danningen av Den Sørafrikanske Union i 1910., ble Cape Town landets lovgivende hovedstad. Her holdt både Nasjonalforsamlingen og Senatet til.

Vi ser litt av Parlamentet

Vi så også huset der regjeringen har all representasjon, her tar de for eksempel imot utenlandske storfolk. Videre så vi Nasjonalmuseet, i bakgrunnen så vi fjellet med navnet Devels Peak. I området gikk vi gjennom en liten park, der så vi et hvitt ekorn.

Inngangen mot Representasjons-bygget

Ved Nasjonalmuseet

Etter rundturen i Cape Town, kjørte vi ut fra byen og til vindistriktet Paarl. Vi besøkte en vingård. Der ble vi først kjørt rundt, og så også der de lagret vintønnene. Så ble det vinsmaking, og vi spiste lunsj på vingården. Jeg tok bilde ute før vi dro, der var svært fint.

Hvitt ekorn

Her lagres vintønnene

Vinsmaking

Fint på vingården

Turen gikk videre til Stellenbosch. En fin liten by som ligger ca. 40 km fra Cape Town, og er den nest eldste vestlige bosetning i Sør Afrika. Vi besøkte et museum, en samling med gamle hus fra forskjellig tidsalder. Der satt personer med klær fra den tidsalderen huset var fra. Det var svært interessant. Til slutt spaserte vi privat i den fine byen.

Fra ett av husa

Fin liten by Stellenbosch

Tilbake i Cape Town var det helikoptertur for den som ville. Det kostet en del, men jeg ville se Cape Town fra luften, og tok plass da min gruppe skulle  i helikopteret. Det ble en flott tur der vi så byen under oss. Resten av dagen var privat, og vi slappet av på hotellet.

Skal på helikoptertur

Ser ned på byen

Vi fløy over Table Mountain

Kvelden ble avsluttet med avskjedsmiddag på en fin restaurant i Waterfront. Mye god mat og taler og avskjed med guidene.

Fra middagen

Lørdag 12. oktober skulle vi reise hjem, men vi hadde tid til en liten tur til Waterfront. Så pakke siste rest, og sjekke ut fra hotellet. En liten titt på hagen ved hotellet før vi dro til flyplassen. Først sly til Johannesburg, så fly derfra  og  videre hjem. En flott reise i Sør-Afrika var over.

Liten tur til Waterfront

I hagen ved hotellet, klar for hjemreise