tirsdag 18. juli 2023

Tur til Ungarn, del 1

Vi tok fly fra Oslo til København, så fly derfra til Ungarn. Turen skulle vare fra 7.10 til 14.10, så turen  skulle vare en uke. Vi starta turen i hovedstaden Budapest som blir kalt Donaus dronning. Byen er delt i to deler av elven Donau, til delen Buda og delen Pest. På Buda-siden så vi blant annet det store torget. På Pest-siden så vi blant annet statue av den første kristne kongen i Ungarn.

Fra det store torget

Statuen av kongen

Det regnet denne ettermiddagen, men på kjøreturen i Budapest med buss, passerte vi det flotte parlaments-bygget som ligner på et slott. Dagen ble avsluttet med velkomstmiddag.

Praktfullt bygg
Fra Budapest i fint vær

Nesta dag som var onsdag, dro vi på utflukt. Først besøkte vi stedet de laget det berømte Herend-porselenet. Det er fortsatt i bruk ved de kongelige hoff i Europa. Vi fikk omvisning og så damer som satt og malte på porselen, og vi besøkte museet med mange flotte, gamle ting. Til slutt fikk vi kaffe i fine Herend-kopper.

Hun dekorerer porselen

Mye fint på museet

Vi dro videre, og neste stopp var i byen Veszprím, en av de eldste byene i Ungarn, Den ligger ca. 15 km fra Balkan-sjøen. Dette var en av de første byene i Ungarn som fikk universitet.

Fra Veszprím

Besøkte klosterkirken

Nå hadde vi privat tid, så vi ruslet rundt i byen og så etter et sted å spise lunsj. Vi fant et spisested, og da vi gikk inn, var det som å komme inn i en privat stue. Jeg spiste gulasj-suppe, og den var nydelig.

Privat lunsj

Nå kjørte vi til Balkan-sjøen, og der ble det båttur på sjøen. Nå var det litt vind og kjølig, men vi satt inne. Vi spiste middag på båten, det var buffé vi kunne forsyne oss fra. Vi kunne ikke gå ut på båten så det ble ingen foto. Men tok bilde før vi gikk om bord. Etter båtturen gikk vi til bussen, og nå kjørte vi tre kvarter til, så tok vi innpå Hotell Helikon ved Balaton-sjøen.

Klar og gå og gå om bord

Neste dag var første utflukt til en innsjø der vannet inneholder raadon-stoff i en mengde som er svært helsebringende. Dette er den nest største termal-sjø  i verden.

Her ble det bading

Neste besøk var i Ungarns største slott som ligger i området vi var. slottet hørte til Festetich-familien. Et flott slott i  utrolig fine omgivelser. Og flere strålende rom.

Slottet

Flere strålende rom

Nå kjørte vi videre, men tok bilde av platået i bakgrunnen der vi til kvelden skulle spise middag. Nå skulle vi besøke en gammel borg. Det blåste kraftig men vi kom oss helt opp.

Dit skulle vi til middag

Ved foten til borgen

Utsikt fra toppen

Da vi kom ned fra borgen spaserte vi et stykke til en vinkjeller, i porten fikk vi først pære-brennevin, men i bittesmå glass. Så ned i vinkjelleren, der ble det smaking av fire sorter vin. Etter vin-smakingen, ble vi kjørt til foten av Bodacsony-fjellet som er 437 m høgt, og er en sloknet vulkan. Nå gikk vi over i jeeper som kjørte helt opp til restauranten. Menyen til middagen var: Salat, så fylte kalkun-bryst med tilbehør. Til slutt dessert. Et nydelig måltid. Da vi kom ut og skulle dra, var det strålende måneskinn.