mandag 10. juli 2023

Reise i Indonesia, del 2

Etter en tidlig frokost i Bandung neste morgen, ble vi kjørt til togstasjonen. Turen ti Yogyakarta skulle ta 8 timer. Det høres lenge ut, men det var så mye å følge med på fra togvinduet at tiden gikk fort. Vi så folk i arbeid på markene, og på rismarkene. Vi så vulkaner, det er mange av dem i Indonesia. Vi i reise-gruppen hadde alle vindusplass.

På toget

Folk jobbet på markene
Mange vulkaner

Vi var framme i Yogyakarta kl. 14. 30, og ble kjørt til hotell Hyat Regency. Der sjekket vi inn, hotellet lignet på en pagode. Nå ble det straks bytte til badetøy, og vi fant veien til et av hotellet badebassenger, for der var flere.

Hotellet

Fra Yogjakarta

Yogyakarta er Javas kulturelle sentrum, og her var 500 000 innbyggere. Byen er også et sultanat.  Om kvelden spiste vi middag, ekte javanesisk, på et annet hotell. Vi gikk inn og opp en trapp, utenfor døren tok vi av skoene. Så inn der vi satte oss ved lave bord, på benker med puter. Så gikk vi til buffé og forsynte oss av mye forskjellig javanesisk mat. Da middagen var over, gikk vi til et rom og fikk se skyggespill. En ekte javanesisk kveld, det var interessant.

Middag

Neste dag var søndag 1. påskedag dro vi på byrundtur. Vi så palassområdet, der bor sultanen med familie. På området var også saler kun med tak, så vi kunne se inn. Så dro vi til en batikk-fabrikk, der fikk vi se hvordan de laget batikk. Vi var også til et sølv-verksted.

Fra palass-området

De laget batikk

Om kvelden ble det litt av en middag, den skulle vi spise i et palass. Vi skulle spise i palasset der sultanens bror bodde. Så vi pyntet oss og var klar. Vi tok gruppebildet rett ved hotellet, så satte vi oss i hestevogner, og kusken styrte hesten, så kurset vi i kortesje mot palasset.

Gruppebilde ved hotellet

Kusken for vognen vi satt

Framme ved palasset ble først underholdning. Vi ble plassert ved småbord foran en scene, der danset to unge danserinner for oss, de danset klassiske hoff-danser. Vi fikk servert småsnacks, jeg kan nevne en liten pannekake, samt stekt banan med ost.

Danserinnene

Så inn dit vi skulle spise. Prinsen leide ut kjøkkenet og spisestuen iblant, og dette var spennende. Jeg tok meg en runde og så på kjøkkenet, så spiste vi ved langbord i spisestuen. Dette passet fint for en av reiseselskapet, for han hadde jubileum. Han skulle reise til utlandet så jubileet gikk stille for seg, så endte han opp i de høyere kretser hos en prins. Det ble litt av et selskap.

I prinsens kjøkken

Ved middagsbordet

Da middagen var over, ble vi plassert foran scenen igjen. Nå skulle den kjente Ramayana-balletten danse for oss. De var svært dyktige. Til slutt ble vi overrakt små suvenirer som prinsens barn hadde laget, det var svært hyggelig, og senere ble de lagt i albumet om denne reisen. En utrolig kveld var over.

Ramayana-balletten

Suvenirene fra slottets barn

Neste morgen etter frokost, gikk vi en rask tur på hotellområdet. Så sjekket vi ut fra hotellet, tok plass i bussen, da var klokken 09.30. Nå kjørte vi nordvestover til byen Magelang. Der skulle vi se det buddhistiske tempelet Borobudur. Et fantastisk bygg.

Tempelet

En tror at byggingen av tempelet startet på 700-tallet, og 300 000 mennesker var med på byggingen. Dette tok 75 år. Folket gjorde det gratis for religionen, for å hylle Buddha. I tempelet så vi mange klokker, i hver klokke satt en Buddha. Klarte en å ta på en Buddha, gav det lykke. Jeg klarte å ta på to, sånn for sikkerhets skyld. Et fantastisk bygg. Nå kjørte vi til en restaurant, der spiste vi lunsj.

Oppe ved klokkene

Utsikt fra tempelet

Utsikt fra lunsjstedet, der
ser vi bussen også

Nå dro vi til neste tempelområde, nå skulle vi se Prambanan, et hinduistisk tempel. Det er bygd mellom 700 til 900 til ære for guden Shiva.

Prambanan

Ved foten av tempelet

Så en siste titt på tempelområdet. Nå tok vi plass i bussen, for vi skulle til flyplassen. Nå skulle vi videre fra Java. Det skal jeg fortelle om i neste innlegg.