søndag 23. juli 2023

Tur i Sør-Afrika, del 1

Neste reise gikk til Sør-Afrika. Vi reiste med et reiseselskap i slutten av september via London til Johannesburg. Da vi landet ut på dagen, ble vi først kjørt en runde i Johannesburg. Så ble vi kjørt til området vi skulle bo utenfor byen. Vi skulle bo på hotell i det bedre distriktet Sandton. Der ble det soling ved hotellets badebasseng, så gikk vi til et handelssenter i nærheten, men om kvelden skulle vi holde oss i hagen på hotellet.

Fra Johannesburg

Neste dag skulle vi besøke Soweto. Vi hadde med en lokal-guide som fortalte om området. Det er svært stort og der bodde rundt 3,5 millioner mennesker. Og der var klasseskille, bedre områder, men også slum.  Vi gjorde et stopp et sted, der var også en bod med alternativ medisin. Der var blant annet en hubro til salgs, den kunne en henge opp som vern mot vonde ånder.

Her er den

Vi passerte bra områder

Vi besøkte huset der Nelson Mandela hadde bodd, det var i et bedre område. Her bodde han før han ble arrestert. Men vi passerte også slum.

Utenfor huset der Mandela hadde bodd

Men vi så også trøstesløs slum

Vi avsluttet utflukten med lunsj på et lite sted som søm før hadde vært en ulovlig bar.  Her var en festlig innredning, og i andre rommet kunne vi forsyne oss fra buffé. Om kvelden spiste vi middag på hotellet.

Lunsj

Utenfor hotellets restaurant

Neste dag som var 1. oktober, gikk turen videre mot Pretoria. Først kjørte bussen nesten en time over høgplatået og ned til 400m utenfor Pretoria. Der skulle vi se Voortrekker-monuumentet. Vi var også oppe ved taket og da så vi Pretoria i det fjerne.

Monumentet

Inne minnet om en kirke. Nede ved foten av veggene var hele veien rundt hogget inn boernes historie. Vi gikk rundt hele, og guiden fortalte. 6 grupper med hver sin leder dro nordover fra østre Kapp- provi-nsen i 1838. De opplevde mye, men til slutt stod de ved Pretoria. Det var de som skapte boernes sitt Sør-Afrika. Rund monumentet var en mur, og i den var hogget inn bilde av vognene som de dro av sted med på ferden.

Inne fra monumentet

Ved muren med bilder av vognene

Så kjørte vi videre til Pretoria som var en svært fin by med mange Jakarandatre som pyntet opp. Vi besøkte hjemmet til den første boer-presidenten Kruger (1825-1904), nå var det museum. Så spiste vi lunsj i det ærverdige hotellet Victoria, det var i kolonistil.

Flott by Pretoria

Kruger-museet

Lunsj på fint hotell

Vi kjørte videre fra Pretoria mot Hazyview. Vi hadde et stopp før vi kjørte inn i Mpumalanga-provinsen.  Der sjekket vi inn på Hazyview Protea hotell. Vi fikk et stort, fint rom, og spiste en god middag på hotellet. Vi forsynte oss fra buffé.

Stoppet ved en idyll

Fint rom, klar for middag

Etter frokost neste dag, kjørte vi videre. I østre Transvaal var kupert og grønt, men nå skulle vi  i Drakensberga se de berømte The Ronda Wels. Vi stoppet på et utkikkspunkt 800 m oppe i høyden. Så videre til et område med vannfall og jettegryter.

Bilde fra området før vi dro

Fra de berømte fjella

Område med vannfall

Og Jettegryter

Så stoppet vi et par timer i en tidligere liten gullgraverby Pilegrims Rest. Her startet de å grave gull i 1870. I 1970 stengte de siste gruven. Her spiste vi lunsj på en kafé. Jeg kjøpte et kort med bilder.

Pilegrims rest

Nå kjørte vi videre til lavere område. Så ble det stopp og vi gikk over i jeeper, nå skulle vi kjøre opp til Bogani-reservatet. Vi skulle på noen dager med safari. Vi ble innlosjert i hytter som lå spredt i et område. Hytten vi fikk var stor og fin, til og med to bad. I hovedhuset var restauranten. En væpnet vakt med lykt, kom og hetet oss til matsalen, da middagen var over, fulgte han oss tilbake. Før jeg sovnet denne kvelden hørte jeg tydelig en løve som brølte ikke så langt borte. Det var skummelt.