torsdag 6. juli 2023

Tur til Kina del tre, siste del

Vi våknet opp i Shanghai, og spiste frokost på hotellet. Så dro vi rett på besøk i et barne-palass. Her blir enerne dyrket, de flinkeste fikk spesiell oppfølging på det område de var enere. Det var i dans, og i  gymnastikk, eller forskjellige instrument de spilte. Vi fikk se flere av dem.

Her er flinke spillere

Så ruslet vi litt rundt og så på Shanghai. Vi så den kjente gaten The New Bund, Vi var også i havne- området, der så vi i bakgrunnen det kjente Pearl Tower. Etter å ha ruslet en stund i byen ble det lunsj.

Kjent gate

Kjent tårn i bakgrunnen

Fint i Shanghai

Nå ble besøk i Chinatown. Jeg var forundret over at det var Chinatown i en kinesisk by. Men kanskje det var fordi der var ting som var typisk for Kina. Vi så et typisk Tehus, blant annet, samt en typisk kinesisk hage. Senere på dagen spiste vi middag på en restaurant, og det ble båttur på elven da lysene tentes i byen.

Tehus

I en kinesisk hage

Søndag 15. 10 var fridag, da brukte vi dagen som det passet oss. Vi slo lag med de vi holdt mest lag med på reisen. Først var vi på shopping. Om kvelden var vi ut og spiste middag, så var vi på akrobat-forestilling,

Ut på byen og shoppe

Utenfor en forretning

Så ble det middag

Mandag morgen sjekket vi ut fra hotellet og ble kjørt til Jernbanestasjonen. Der tok vi plass i et tog, og vi kjørte fra Shanghai. Turen skulle ta to timer. Det var mye å se fra togvinduet.

På toget

Da vi var framme i byen Hangshow. Byen blir ofte kalt for Trehage-byen, for der er mye av Platantre. Vi ble kjørt fra togstasjonen til et sted vi skulle spise lunsj. Det var et idyllisk sted vi spiste lunsj.

Lunsjstedet

Etter lunsj dro vi for å se pagoden som het: De seks harmoniene. Pagoden er 60 m høy.  Pagoden har en legende. En drake-konge hadde røvet moren til en liten gutt, han truet kongen, og fikk moren igjen. Pagoden har fått navn etter gutten som het: De seks harmonier.

Pagoden

Gutten som truet drake-kongen

Nå dro vi til en te-plantasje, der var masse teplanter, grønt og fint. Den som ville kunne få prøve å plukke teblader. Jeg ville, og da hadde jeg prøvd det også.

Plukker te-blader

Nå ble vi kjørt til Continental hotell der vi sjekket inn. Et svært fint hotell. Vi spiste middag samlet ute på byen, før vi tok kveld.

Kveld på Continental

Tirsdag morgen spiste vi  en god frokost på hotellet. Første besøk denne dagen var på et perle-oppdrett. En mann hentet inn en østers, og en dame åpnet den og tok ut perler. Det var interessant.

Fra perle-oppdrettet

Videre dro vi til et tempel som var bygd på 300-tallet. I sin tid var her 1500 munker. Nå var her kun 60 munker. Vi spiste lunsj på tempel-restauranten, og foran oss i køen stod noen munker, et interessant besøk.

Tempelet

Munker foran i køen

Nå ble det båttur på en innsjø, det var litt grått denne dagen, men stille på sjøen. Da vi nærmet oss land , så vi inn på tre og på fjell i bakgrunnen. Vi gikk på land, og der stod bussen og ventet, og vi tok plass. Nå ble vi kjørt til et silke-veveri. Jeg syntes veve-stolene var litt gamle, men silke-arbeidene var flotte.

På båt-tur

Gamle vev-stoler

Men fint arbeid

Denne kvelden spiste vi middag et sted nær hotellet, så slappet vi av i pianobaren på hotellet. Jeg syntes hotellet var fint.

På hotell Continental

Etter frokost 18. 10 sjekket vi ut fra hotellet, og ble kjørt til flyplassen, nå tok vi fly til Peking, og der tok vi inn på samme hotell som sist, Hua Du hotell. Etter  ha sjekket inn, tok vi en runde til  Silke- markedet. Der ble det handel.

Det ble handel

Om kvelden ble det avskjedsmiddag ute på en restaurant. Nå skulle vi spise Peking-and. Det ble et godt måltid, og vi koset oss sammen. Det var kjekke folk vi reiste sammen med.

Kokken med Peking-anden

Ved avskjeds-middagen

Vi som holdt mest sammen på reisen samlet oss til slutt i hotellbaren. Der vi snakket sammen om alt vi hadde vært med på. Neste dag sjekket vi ut fra hotellet og ble kjørt til flyplassen i Peking. Der tok vi fly til Helsinki, og videre derfra til Oslo. Den store Kina-reisen var over.

I hotellbaren kvelden før avreise