søndag 9. juli 2023

Reise i Indonesia

Neste eventyr-reise gikk til Indonesia. Men skulle først ha et stopp i Singapore. Vi dro først til Kastrup, og videre fra København til Singapore. Reisen skulle vare i to uker fra 4. april til 20. april. Vi gikk en runde i strøket, det var første gangen jeg var i Singapore.

Fra Singapore

Vi spiste middag samlet, men senere gikk noen av oss til Raffles hotell , der vi først satt i hagen en stund, men så gikk vi opp og tok en Singapore Sling, og spiste nøtter og kastet skallet på gulvet slik en skal gjøre der.  En koselig kveld før vi gikk til hotellet.

I hagen ved Raffles hotell

På Long Bar

Neste morgen ble det en rundtur i byen, og vi besøkte et hinduistisk tempel . Vi besøkte også den kjente: The National Orchid Garden, særlig flotte var orkideene. Resten av dagen var privat. Vi dro ut til øya Sentosa, Vi ruslet rundt der, og plutselig startet et vann-show. Middag spiste vi privat ute ved en  kanal. Neste dag skulle vi reise videre til Djakarta.

Fra hindu-tempelet

Fra hagen med flotte orkideer

Vann-show

Neste dag skulle vi reise fra Singapore til Djakarta. Det var 10. april, og vi ble kjørt til flyplassen, snart var vi i luften.  Vi landet i Djakarta kl. 13.15 lokal tid. Nå ble vi kjørt direkte til Hilton hotell. Der fikk vi slappe av til kl. 19. 00, da skulle vi til Oasis, en fin restaurant og spise Ristaffel. Vi ble mottatt med musikk av noen karer som satt på gulvet. De spilte til oss da vi gikk også.

Karene som spilte

Så startet Ristaffelet  det var til sammen tretten serveringsdamer som hele tiden bød på mer mat, særlig ris. Det ble et godt måltid. Under en pause kom noen karer fra Batakk-folket og sang for oss, de sang nydelig. Det ble en middag jeg sent vil glemme, en opplevelse.

Mange serveringsdamer

Så ble det sang

Nå kom mer mat

Neste morgen etter frokost på hotellet, dro vi for å se havna. Det var hollenderne som på 16- 1700-tallet forvandla den vesle handels-staden forvandlet til et enormt handels-sentrum. Mange av båtene vi så, kom fra øya Sulawesi. Indonesia har massevis av øyer, men Java som vi var nå, er den ledende.

Fra Havna

På en av båtene var det lasting, de hadde rigget til planker fra en lastebil, der hentet de sekker og bar om-bord i båten. Det så både tungvint og risikabelt ut.

Lasting

Så dro vi til det gamle hollandske sentrum fra 1700- tallet, der så vi både Rådhuset og Rettsbygningen. Så videre til det moderne sentrum. Der så vi blant annet Presidentpalasset. Der foregikk en demonstrasjon, men fikk vi ikke filme eller ta bilder av,

Retts-bygget

Presidentboligen

Vi var også på et museum, ute i hagen var utstilt mange gamle ting.. Ettermiddagen var privat. og da kunne vi slappe av ved bassenget ved hotellet. Så ble det kveld i hovedstaden Djakarta som har 8 mil-lioner innbyggere.

Museets hage med
gamle ting
Kveld i Djakarta

Skjærtorsdag som var 14. april, sjekket vi ut fra hotellet og tok plass i bussen. Første besøket var i en park utenfor Djakarta. Der var utstilt hus fra forskjellige steder i Indonesia. Rett bortenfor var fugler en kunne se, men dit skulle ikke vi.

En type hus

En annen type
Vi så en fugl også

Vi kjørte videre, og i utkantene av byer så vi at folk bodde i Kamponger, noen dessverre kun i skur. Nå kjørte vi oppover i høyden. Da vi kom til Pun Chak-passet, spiste vi lunsj.

Passerer Kamponger, men
fint med palmer
Lunsj oppe i høyden

Så kjørte vi nedover mot andre siden mot byen Bandung. Der kjørte vi til hotell Hyatt i Bandung. Vi ble tatt imot med musikk, servietter og juce. Så sjekket vi inn. middag spiste vi på hotellet. Først salat, så suppe. Deretter kom de med glødende steiner, og la en ved hver person. Nå skulle vi grille vår egen lammekotelett. Jammen gikk det bra, og godt smakte det også. Til slutt dessert og kaffe.  En fin avslutning på dagen.

Her grilles det

Etter frokost neste morgen kjørte vi på utflukt. Først stoppet vi og beundret en gammel koloni-bygning
her i Bandung som hadde ca. 3 millioner innbyggere. Byen ligger som i en gryte omgitt av vulkaner. Nå skulle vi kjøre opp i høyden og se på en av dem. Siste strekningen opp måtte vi over i minibusser. da passerte vi pinjeskog. Vulkanen Tangkuban lå 1830 m over havet. Navnet på vulkanen tyder Kold båt.

Fin koloni-bygning i Bandung

Oppe ved vulkanen

Turen gikk videre forbi teplantasjer. Så stoppet vi ved varm kilder i Ciater, Videre nedover til stedet vi skulle spise lunsj. Vi ble mottatt av eieren som håndhilste på oss alle, og tjenere som festet blomster på oss, så ble det en nydelig lunsj

Her i området spiste vi lunsj

Neste besøk var på en musikkskole i Pandasuka, en forstad til Bandung. Spesialiteten her var bambus- instrument. Først spilte de for oss, så skulle de vise oss hvordan man spilte på instrumentet.  En liten kar viste meg, til slutt spilte vi sammen og jammen ble det bra.

Først spilte de for oss'

Min lærer

Vi kjørte tilbake til hotell Hyat i Bandung. Det var fint påske-pyntet. Kvelden tok vi det med ro på hotellet, men tok en tidlig kveld, neste morgen skulle vi dra tidlig videre.

Tok det med ro på hotellet