onsdag 5. juli 2023

Tur til Kina, del 2

Onsdagen sjekket vi ut fra hotellet i Xian. Det regnet begge dagene vi var der. Da bussen kjørte oss ut av byen, stoppet vi først for å se bymuren som er 14 km lang, 12 m høg, og 12 m brei. Vi spaserte en tur på muren. Så dro vi for å spise lunsj, før vi ble kjørt til flyplassen. Vi skulle fly til Guilin. Flyet lettet kl. 16. 10. Da vi landet i Guilin, kjørte vi rett til hotellet, sjekket inn og spiste middag der.

Oppe på Bymuren i Xian

Utsikt fra bymuren

Etter frokost på hotellet i Guilin, skulle vi på båttur på elven Li. Det var strålende vær, og vi tok plass i båten. I Guilin var et helt spesielt landskap. Fjellene så ut som små pyramider.

Spesielt landskap

Spesielle fjell

Vi møtte flere båter

Etter båtturen gikk vi på land ved en liten by, der tok vi plass i bussen og startet turen mot hotellet. Men på veien stoppet bussen så vi fikk gå ut og hilse på et par karer som stod i veikanten.

Det var to bønder

Etter avslapning på hotellet, dro vi til en restaurant der vi skulle spise middag. Vi kunne velge mellom to bord, et der man spiste slange, eller der en fikk vanlig mat. Vi to valgte det vanlige. Jeg syntes det var ekkelt da de kom med kurven de skulle velge slange. De valgte en, så klippet de hodet av den. Så laget de drink av slange-blodet, og av gallen til slangen. Jeg så på helt til de kom med den stekte slangen. Da snudde jeg stolen så jeg satt med ryggen til, jeg orket ikke se da de gaflet i seg slange-kjøttet.

Det velges slange

Neste dag var fredag, og rett etter frokost på hotellet, skulle vi besøke en barnehage, det ble morsomt, for barna sang til oss.

Besøk i barnehagen

Nå skulle vi besøke en bondefamilie ute på landet, det var en familie som lokal-guiden kjente, og nå kjøre vi dit. Ekteparet som eide huset var svært stolte av det. De viste oss kjøkkenet og finstuen. Jeg var forundret, spesielt over at syklene var parkert i stuen. Men dette var middelklasse sa guiden. Nå skal vi huske dette er en god del år siden.

Fra kjøkkenet

Fra stuen

På vei hjem til hotellet, stoppet bussen ved rismarker, slik at vi fikk gå ut og se nærmere på dem, pluss ta bilder. Da vi kom tilbake til hotellet, hadde vi en pause der og fikk ordne bagasjen. Klokken 12. 30 sjekket vi ut fra hotellet, tok plass i bussen. Nå kjørte vi til et annet hotell og spiste lunsj. Der satte vi fra oss håndbagasjen. Så dro vi på utflukt til Panfløyte-grotten. Der var vi inn i grotten og vandret sammen rundt og så grotten. Det var spennende.

Fra rismark

Utenfor Panfløyte-grotten

Så dro vi tilbake til hotellet og hentet handbagasjen, koffertene hadde stått i bagasjerommet på bussen fra morgenen av. Nå kjørte vi i retning flyplassen, men stoppet ved en restaurant og spiste middag. Så til flyplassen. Der måtte vi vente i to timer, for flyet var forsinket. Endelig var alt klart, vi tok plass i flyet, og snart kurset det mot Shanghai. Vi kom fram klokken halv ett om kvelden og ble kjørt til Galaxy hotell, og gikk rett til sengs.