mandag 24. juli 2023

Reise i Sør-Afrika,del 2

Tidlig neste morgen ble kun kaffe, så rett på safari. Framme på jeepen satt stifinneren som var bevæpnet. Og sjåføren hadde våpenet sitt rett ved seg. Først stanset vi et Boer-bønetre,i treet var masse små fargerike fugler som kvitret og sang. Da vi kjørte videre passerte vi et nesehorn ikke langt fra veien.

Ved treet

Vi  så et nesehorn

Vi så sebra mellom buskene

Pause

Valg mellom kaffe eller kakao

Da vi kom tilbake ble det først frokost, så avslapning ved hyttene. Fra vår altan ved hytten, hadde vi fin utsikt ned til en dal.

Pause ved hytten

Nå kunne en bli med på en tur til fots og se etter ville dyr, eller bli med i jeep ned til en landsby Jeg ville ikke risikere å bli spist av ville dyr, så vi valgte landsbyen. Der så vi hyttene og ble vist gamle inn rissinger på et berg.

Hytten vi bodde i

Besøk i landsbyen
Innrissing på berg

Senere ble det te i hagen før vi skulle på kvelds-safari. Det første vi så var en apekatt som satt litt bortenfor hagen . Så var alle klar å dra.

Te i hagen

Apekatten

Klar å dra på kvelds-safari

En bøffel ruslet over veien

Så gikk solen ned og alt ble omgitt av rødlig lys. Nå ble det stopp for da skulle vi få servert en drink, en det til solnedgangen kalte en Sundowner. På vei til leiren var det mørkt, men stifinneren lyste, da så vi en løve og noen store unger som hadde felt et dyr, nå lå de og spiste på det.

Det ble solnedgang
Så en Sundowner
Løven hadde felt et dyr

Tilbake på campen ble det en pause før middag. Den spiste vi ute under de tindrende stjerner på Afrikas himmel. En uforglemmelig kveld.

Neste morgen var fredag 4. oktober og avreise.  Bussen kjørte videre østover, men svinget mot grensen til Swaziland. Der måtte vi gå av bussen og spasere over grensen. Swaziland er et lite kongedømme, og der bodde ca. 1 million mennesker. Vi spiste lunsj i hovedstaden som ligger i Kongedalen. Vi kjørte gjennom landsbyer, og fikk høre at halvparten av folket var smittet med Aids. Hver tredje gravide kvinne var smittet. De dyrket mye sukkerrør.

Vi går over grensen

Kjørte gjennom landsbyer

De dyrket sukkerrør

Vi kjørte for å se på en familie-samling med hytter , og vi gikk opp for å se. Jeg kikket inn i en av hyttene, så gikk jeg raskt tilbake til bussen. Det var altfor trist å se hvordan folk bodde.

Hytte-samling

Ved hytten jeg så inn i

Nå kjørte vi videre til Sør-Afrikaprovinsen Kwa Zulu Natal. Der skulle vi overnatte, og sjekket inn på hotell i Hluhluwe. Der spiste vi middag på hotellet.  Etter middagen kom en flokk med zuludansere som danset utenfor hotellet. Det var spennende å se.