onsdag 26. juli 2023

Reise i Sør-Afrika del 4

Neste morgen etter frokost sjekket vi ut fra hotellet i Port Elisabeth. Men før vi kjørte videre, kjørte vi en runde i byen. Oppe i høyden var fin utsikt til byen, og der oppe var fint med palmer. Der var også en pyramide som var til minne om en ung kone til en av sjefene, hun døde så altfor tidlig, hun  het Elisabeth,, så byen er oppkalt etter henne.

Fint med palmer

Pyramiden med fyret i bakgrunnen

Nå kjørte vi videre fra Port Elisabeth. Plutselig tok lokal-guiden over rattet, han svinget inn til en dal, der stoppet vi og gikk ut for å se på en fin bru. Da sa han at dette var selvmords-broen. Derfra hadde mange dessverre hoppet ut.

Ved den fine, men triste broen

Vi kjørte tilbake til hovedveien og fortsatte videre. Nå passere  vi broer med svære juv under. Vi stoppet et sted ved en bro for et kaffe-stopp. Da kunne en ta en liten tur på broen og se ned i juvet. Jeg gikk en liten tur, men det var nifst så jeg var raskt tilbake.

Broen

Vi kjørte videre og neste stopp ble i en liten by jeg tror het Krysna. Der ble det privat lunsj, vi spiste en god lunsj på en kafé som het Olive-tree.

Ved kafeen

Så kom vi til området kalt The Garden Route. Vi skulle overnatte i Wilderness, og kjørte dit, der sjekket vi inn på hotell. Vi var i et svært fint landskap.

Fint landskap

Neste morgen var tirsdag 8. oktober, og etter frokost skulle vi på heldags-utflukt. Først besøke vi en grotte. Den ligger i området Lille Karoo, ved hovedstaden Oudtshoorn. Grotten var stor og der var mange saler. Det var en opplevelse, men litt skummelt.

Inne i grotten

Vi kjørte videre, nå var vi i et område med mange strutsefarmer. Det ble et foto-stopp så vi fikk se huset til en tidligere fjørbaron.

Huset

Nå skulle vi besøke en strutsefarm. Vi fikk omvisning på farmen, og spiste lunsj inne i hovedhuset. Vi fikk servert blant annet strutsebiff.

Fra farmen
Lunsj

Nå fikk vi se strutsene og mate dem der vi stod utenfor gjerdet. Men nå fikk en delta i strutse-kappløp, men det våget ikke jeg, men sitte på en struts ville jeg prøve.

Sammen med strutsene
Artig kappløp
Fikk sitte på en struts

På vei tilbake til Wilderness kjørte vi gjennom fantastisk flott landskap, så mange typer blomster i mange farger.

Flott landskap

Tilbake i Widerness var resten av dagen privat, fram til middag vi skulle spise sammen på hotellet.
Etter en liten pause, spaserte vi en liten tur langs Det indiske hav, for hotellet lå rett ved havet.

Ved Det indiske hav

Onsda6 8. oktober etter en god frokost, sjekket vi ut fra hotellet og kjørte videre. I utkanten av byen ble det foto-stopp så vi fikk ta bilde av Delfin-berget.

Delfinberget

Vi kjørte videre til Mossel Bay. Dette var før i tiden et stoppested for portugisiske sjøfolk til og fra Det fjerne Østen. Her kunne de poste brev som sjøfolk på hjemvei tok med. Postkassen så ut som en støvel.

Postkassen

Fra Mossel Bay

Neste stopp var Swellendam. The Garden Route sluttet i Mossel Bay. Nå kjørte vi innover i landet. I Swellendam besøkte vi dommerboligen som nå var museum. Dommerne var alltid europeiske.

Utenfor dommer-boligen

Swellendam er tredje eldste stedet i Sør-Afrika. Der levde de av inntekter fra sauehold, og turister. De laget også brandy. I denne byen spiste vi lunsj. Nå var vi på vei i retning Cape Town.